Etelä-Savon Rakennusperintöyhdistys ry

Käyntejä kotisivuilla:1007164 kpl

Keskustelu

Janne AaltonenIlmalämpöpumppu28.4.2009 19.03
Tällä palstalla voidaan käydä keskustelua ilmalämpöpumpuista.

tuula.vaalamo@elisanet.fiRe: Ilmalämpöpumppu8.10.2009 19.47
Hei,

kannattaako asentaa 1929 rakennettuun taloon, jota nyt peruskorjataan, ilmalämpöpumppu?

Seppo KoponenRe: Ilmalämpöpumppu21.10.2010 23.09
Paras kotimainen foorumi aiheesta. Paljon puolueetonta tietoa.

Sinänsä ilmalämpöpumppu erinomainen/edullinen esim. leudompien, lk alle -15 astetta lämmitysmuotona ja puulämmityksen lämmön levittäjänä. Itsellä vanhassa talossa tosin pienehköt ovet suhteessa huonekorkeuteen rajoittavat lämmön leviämistä, eli samaa tilavuutta ei saa lämmitettyä kuin mihin tuo avarammassa tilassa teoriassa pystyisi.

Pauli NikkolaRe: Ilmalämpöpumppu2.1.2011 21.09
Hei,
Ilmalämpöpummppu on kätevä lisälämmitin esim. puulämmityksen lisänä. Tällöin käytetään kovilla pakkasilla puulämmitystä ja muulloin riittää ILP. Itsellä on ollut laajennetussa ja peruskorjatussa rintamamiestalossa ILP n. 6 vuotta ja kokemukset hyvät. Viime kuussa asennettiin ILP 1912 rakennettuun maalaistaloon ja ensi viiikolla asennetaan toinen. Pumppu kannattaa sijoittaa sisääntulon läheisyyteen paikkaan josta ilma pääsee leviämään melko vapaasti ja mieluiten talon pohjoisreunaan, mikäli mahdollista. Makuuhuoneesseen en ILPia ainakaan itse sijoittaisi.

AnnaRe: Ilmalämpöpumppu9.5.2011 17.23
Itse luin juuri perinnemestari Panu Kailan pelottelu-artikkelin siitä,kuinka ilmalämpöpumppu homehduttaa
vanhat talot ja mahdollisimman huono vaihtoehto.Olisiko jollakulla järkevä keino kumota tämä lausunto..?
Ollaan just miettimässä lisälämpöä 1890-luvulla rannettuun taloon ja ilmalämpöpumppu olisi ideaali,mutta
uskaltaako sitä..?

Lea SarkealaRe: Ilmalämpöpumppu20.12.2011 23.03
Anna kirjoitti, että Panu Kaila on pelotellut artikkelissaan siitä, että ilmalämpöpumppu homehduttaa vanhat talot ja on mahdollisimman huono vaihtoehto. Mihin mahtoi viitata siinä kirjoituksessa - ilmeisesti siihen, jos ilmaläm-
pöpumppu on asennettu ylös seinälle niin, että talvella sulatusvaiheen vesi virtaa pitkin seiniä ja kastelee sen!
Ilmalämpöpumppu kokemuksia on n. kuudelta vuodelta myöskin ja tällähetkellä niitä on meillä käytössä 3 kap-
paletta, hirsitalot joihin ne on asennettu on rakennettu vuosina 1921 ja 1923. Kokemukset ovat olleet hyviä varsinkin tänä syksynä, kun on ollut lämmintä ja kosteaa, niin ilmalämpöpumppu on hyvä ilman kierrättäjä vanhoissa taloissa. Ilmalämpöpumppujen sisäyksiköt on asennettu eteisten ovien päälle, joten niillä pystyy myös poistamaan vedon- ja kylmän tuloa ulkoa.
Kysyin Panu Kailalta tänä syksynä ilmalämpöpumpuista, mutta en saanut oikein vastausta siihen, mitä mieltä Hän
on asiasta. Toinen syy siihen, että Hän karsastaa niitä voi olla ulkoyksikön aiheuttama "kauneusvirhe" talon seinässä.
Olen myös käyttänyt kesällä joskus kosteudenpoisto toimintoa, joka on mielestäni erinomainen keksintö siinä laitteessa.
Ilmalämpöpumpun ansiota olemme saaneet lämpölaskuun huomattavia alennuksia, kun kaukolämmönkin hinta tuntuu kipuavan pilviin.
Ilmalämpöpumppuja kannattaa kyllä vertailla ja reilusti kysellä niiltä, joilla niitä jo on, koska erot ovat suuret.

mnRe: Ilmalämpöpumppu28.5.2012 21.07
Jos ilmalämpöpumpun hankkii , kannattaa muistaa kysellä varaosien saatavuus sekä suodattimien vaihtaminen.
Ilmalämpöpumput saattavat itsessään levittää homeitiöitä sisäilmaan jos esimerkiksi ilmansuodattimen vaihto on laiminlyöty.

Eli jos tälläisen hankkii niin sitä on myös huollettava säännöllisesti

Kodinplaza.fiRe: Ilmalämpöpumppu4.2.2021 12.43
Tarvitsetko apua ilmalämpöpumpun hankintaan tai haluatko selvittää tarkemmat hinnat ja tiedot? https://kodinplaza.fi/ avulla tavoitat helposti yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet palveluntarjoajat.

Sippo TimoRe: Ilmalämpöpumppu24.3.2024 18.30
Saako ilmalämpöpumpun asentaa kartanoon joka sijaitsee SR-alueella?

"SR-alueella ei tarkasti määritelty. RA-rakennusoikeus (Loma-asuntoalue) on yhteensä 120 m2."

Kuitenkin saisi tontille rakentaa uutta niin miksei saisi?

Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*