Etelä-Savon Rakennusperintöyhdistys ry

Käyntejä kotisivuilla:1015199 kpl

Keskustelu

JanneYhdistyksen sivut17.4.2009 22.18
No niin tervetuloa keskustelupalastalle!
Antakaa ehdotuksia, sivujen kehittämiseen ja ennen kaikkea mielenkiintoisia puheenaiheita:
Onko lämpöpumppu sopiva vanhan talon lisävaruste?
Hulikan purku ?

Petteri PartanenRe: Yhdistyksen sivut18.4.2009 18.57
Hulikkaa ei pitäisi purkaa. Kyseessä on politiikka, joku on jo maksanut jollekin saadakseen tontin gryndattavakseen -jos vähän kärkevästi heitän.

Lämpöpumppuasia kiinnostaa, olemme aikeissa hankkia sellaisen vanhaan taloon. Asiaperusteluja olemme miettineet. Pumppu lienee taloudellinen ja turvallinen lämmitystapa, joka myös pitää vanhan puutalon kuivana. Onko oikeasti näin?

janneRe: Yhdistyksen sivut19.4.2009 21.54
Meillä on pumppu ollut vuoden ajan käytössä ja hyvin on toiminut.
Lämpö lähtee kiertoon uunin vierestä hyvin.
Kuivana terve talo pysyy ilman pumppuakin!
Asennusta kannattaa suunnitella huolella meillä asentajalta kaksi mokaa: sähköliitäntä tehty lyijyjohdon päähän, josta meinasi seurata tulipalo, kun johto kärähti ylikuormituksesta. Asennus tehtävä aina omalle sulakkeelle ja oman linjan päähän. Lisäksi putkisto asennettiin rumasti oven peilin päälle! Fiksu olisi ottanut peilin pois ja asentanut sen alle vaikka pienellä kotelolla.

PetteriRe: Yhdistyksen sivut22.4.2009 20.13
Kosteuden kanssa meillä ei ole ollutkaan ongelmia, mutta toinen pää talosta on viileämpi kuin toinen. Johtuu hatarasta ovesta, joka on tarkoitus uusia kesän aikana sekä siitä, että toisessa päässä taloa leivinuuni lämpiää vähintään joka toinen päivä. Lämpöpumppua olemme ajatelleet sinne viileämpään päähän.

Lea SarkealaRe: Yhdistyksen sivut6.5.2009 21.58
Ilmalämpöpumppu on ollut käytössä Kangaspellossa kohta neljä vuotta ja todettu erittäin hyväksi. Asennuspaikka kannattaa tarkkaan harkita sekä sulatuksen yhteydessä tulevan veden johtaminen muualle, kun rakennuksen alle.
Pumppua on käytetty lämmitykseen, koska vanha hirsitalo kestää järven rannalla suhteellisen viileänä ilman viilentämistäkin. Pumppujen vertailu kannattaa tehdä huolella sekä huollon toimivuus ja asennuksen laatu. Pumppu on meillä asennettu keskelle taloa, josta se ihme kyllä kierrättää lämpöä lähes 200 neliön alueelle alakerrassa (joku ei millään meinannut uskoa sitä, että se voi näin toimia). Kosteuden poiston hoitaa vanhassa talossa uunit, joista kesällä pidetään pellit auki ja rossipohjassa kissaluukut, jotka pidetään auki syksyllä pakkasiin saakka ja keväällä heti, kun kevät aurinko paistaa!

Nimimerkki virheistä opitaan vai opitaanko!Re: Yhdistyksen sivut6.5.2009 22.06
Vanhan talon uudet onnelliset omistajat - yksi neuvo Teille - asukaa ensin yksi vuosi, jos mahdollista ennen kun teette mitään kohteellenne, jos mahdollista.

turhaa purkamistaRe: Yhdistyksen sivut9.5.2009 9.07
Ihmettelen kertatoisensa jälkeen miksi revitään vanhat pinkopahvit ja tapettikerrokset pois ennen uusia pinnnoitteita. Se on rakennushistorian tuhlaamista ja täysin turhaa ne toimivat hyvänä tuulisulkuna ja kertovat rakennuksesta paljon . Hometta niiden alta on turha etsiä!

Vastaa viestiketjuun

Otsikko:*