Keskustelu

Jussi LeppäniemiTuuletusluukut10.8.2010 17.28
Hei,
Olen kuullut "villejä huhuja" että alapohjan tuuletusluukut pitäisi sulkea jopa jo juhannuksesta lähtien. Syynä ilmeisesti on ilmankosteus yms. Vanha tieto, mikä minulla on ollut, että sulkeminen pitäisi tapahtua vasta kun järvi on ollut jäässä 2 viikkoa. Tietäneekö kukaan asiasta?

ilkka.pesonen60@gmail.comRe: Tuuletusluukut16.11.2010 18.27
Hei
Vanha viisaus ei enää taida pitää paikkaansa täysin. Rakensin kalliolle harkkojen päälle siirtohirsitalon. Ainakin kesällä 2010 kallio hikoili niin, että kosteus oli yli 90 jskus 100. Veksailin tuuletusluukkujen, jotka ovat tosin liian pienet, koko kesän. Tilannetta helpottaa rossipohjasta katolle vievä ilto - imuri. Mutta se vetää ulkoilman kosteuden rossitilaan. Itseasiassa talo olisi pitänyt rakentaa pilarien päälle. Pelkäämpä, että näissä uusissa olosuhteissa moni kalliollekin rakennettu talo homehtuu. Kalliolle kukkulallekaan ei enää pidä paikkaansa. Ilmeisti pitää hankkia kosteudenpoistaja.

t. ilkka

Pauli NikkolaRe: Tuuletusluukut2.1.2011 21.01
Hei,
Olen kuulluut sanottavan, että laita tuuletusluukut kiinni kun vaihdat autoon talvirenkaat ja auki kun siirryt keväällä kesärenkaisiin... on ainakin helppo muistaa.
Hyvää alkanutta vuotta 2011 kaikille!

Pasi JalkanenRe: Tuuletusluukut12.2.2011 12.09
Tervehdys

Kyllä kalliolle ja ennenkaikkea kukkulalle voi ja kannattaa rakentaa, eikä "rossipohjatalot" homehdu, kun ne tehdään oikein. Kalliopintaa ei ole hyvä jättää paljaaksi. Tiiviiseen pintaan kondensoituu herkästi vettä ja usein ne saattavat johtaa myös pintavesiä rakennuksen alle. Eli 1. Pintavedet pyritään johtamaan pois päin rakennuksesta. 2. Tuulettuvan tilan pohjalle laitetaan suodatinkangas (ei kalliopohjalle) ja sen päälle AINA min. 200 mm paksu puhdas murske tai sepeli kerros. Tämä estää kapillaarisen veden nousun ja jopa diffuusion. 3. Riittävästi tuuletusluukkuja, vähintään 5 promillea rakennuksen pohjapinta-alasta ja vähintään kahdelle vastakkaiselle sivulle tasaisin välein koko sokkelin matkalle (helppo lisätä harkkoperustukseen). Jokaisen luukun on oltava kooltaan vähintään 2 dm2 (eli 100 mm ilmastointiputken pätkä ei riitä, joita kuitenkin valitettavan usein näkee). Luukkujen edessä on oltava vähintään 0,5 m vapaata tilaa (ei esim. kukkapenkkiä). 4. Jos mahdollista tuulettuvan tilan vapaa korkeus tulisi olla mielellään yli puoli metriä pienissä rakennuksissa ja 0,8 metriä suuremmissa. 5. Ryömintätila on pidettävä täysin vapaana kaikesta tavarasta. Ilman täytyy päästä kulkemaan täysin esteettä. 6. Luukut suljetaan vain pakkasjaksojen ajaksi. Nämä vanhat muistisäännöt, auton renkaiden vaihdot ja järven jäät, ovat hyvin toimivia. Näillä eväillä tuuletus toimii varmasti, eikä mitään härveleitä avuksi tarvita. Toki tämä kaikki ei ole aina mahdollista saneerauskohteissa, mutta kannattaa yrittää korjata mahdollisimman monta asiaa tähän suuntaan. Jokainen talo on kuitenkin yksilö, niin kuin me ihmisetkin, ja tutkittava tapauskohtaisesti.

Rakentavin terveisin

Pasi Jalkanen