Etelä-Savon Rakennusperintöyhdistys ry

Osoite: Kylätie 56, 58900 Rantasalmi

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:1014871 kpl

PUTKISALON KARTANO  ja torppareiden elämää kartanon katveessa

Osoite: Putkisalontie 172, PUTKISALO. Rantasalmi.

Ohjelma: torpparinäyttely

Putkisalon tila on Rantasalmen suurimpia, 1800-luvulla sen maan uloittuivat Savonlinnaan asti. Tilalla on harjoitettu maataloutta vuosisatoja, ympäristössä on vahvat kulttuuripiirteet. Nykyisin Putkisalo on vireä ja kehittyvä lammastila.

Elämä Putkisalon kartanolla oli 1900-luvun alkupuolella työteliästä ja rauhallista. Kartanoyhteisöön kuului noin 110 henkeä, torppia oli 30. Palvelusväkeen kuului 6 piikaa ja 3 renkiä.

Nuori isäntä, Axel Leonard Ungern oli lunastanut tilan sisaruksiltaan 1800-luvun lopulla ja avioitunut Lydia Gahmbergin kanssa. Axel oli aikaansaapa isäntä ja osallistui mm. tiiviisti Rantasalmen kunnalliselämään. Perheeseen syntyi tytär Saga Solveig Ungern v. 1901 ja hän oli perheen ainut lapsi. Saga lähetettiin nuorena 13-vuotiaana Kauniaisiin sisäoppilaitokseen.

Suomen itsenäistyessä Axel ja Lydia Ungerin terveydentila heikkeni, Putkisalon tila vuokrattiin viideksi vuodeksi Alarik Stadiukselle.  Pariskunta muutti Helsinkiin. Vuokrajärjestely ei  toiminut ja joulukuussa v. 1919 tila myytiin Kalle William Korhoselle. Uusi omistaja joutui maksuvaikeuksiin ja tila lunastettiin takaisin konkurssipesältä v. 1921. Saga oli silloin saavuttanut täysi-ikäisyyden eli  hän oli vasta 21-vuotias. 'Untuvikkona' hän turvautui tilanhoidollisissa kysymyksissä serkkuunsa Thor Ekmaniin Vaahersalon kartanosta. Saga avioituu v. 1923 Putkisaloon tilanhoitajaksi palkatun nuoren agronomin Werner Axel Westerstråhlin kanssa.

Päärakennuksen vesikatto uusittiin v. 2014. Remontti on edennyt sisätiloihin. Kierroksella päästään kuvan kuistille ja yhteen huoneeseen, johon on koottu näyttely tilan torppareista. Yleisö voi osallistua näyttelyn sisällön tuottamiseen! Yleisö voi tutustua  kävellen yhden torpan pihapiiriin.

putkisalo_yleis.jpg putkisalo_kkk.jpg
 Putkisalon saavutaan pitkään laidunnettujen perinnemaisemien halki.  Päärakennusta korjataan, pääset piipahtamaan kamarin ja eteisen kautta tälle kuistille.
tipu2.jpg putkisalo_torppa2.jpg
  Vanha houkutuslintu, kankainen teerikukko harppipyrstöineen.    Peltoaukean laidalla sijaitsevan torpan pihalle voit kävellä läpi lammashakojen.