Etelä-Savon Rakennusperintöyhdistys ry

Kävijälaskuri

Käyntejä kotisivuilla:1014919 kpl

Kartanosta kievariin – Rantasalmen rakennusperintö

--> tapahtuman esite (pdf)

Rantasalmi on rakennushistoriallisesti rikasta seutua. Ruotsin ja Venäjän välisen rajan läheisyys ja 1700-luvun lopulla Ruotsi-Suomen ensimmäisen maasotakoulun perustaminen Haapaniemeen saivat aikaan, että Rantasalmelle sekä sen naapurikuntiin Joroisiin ja Juvalle nousi huomattava määrä kartanoita ja sotilasvirkataloja. Kun monet Rantasalmen talonpoikaistalotkin olivat vauraita ja seurakunta hallitsi laajalti sekä maakansan että ves´kansan maita, ei ole ihme että Rantasalmella oli ja on vieläkin runsaasti kauniita ja kiinnostavia rakennuksia.

Heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna 3.– 4.7.2010 tusinan verran erilaisia vanhoja rakennuksia pihoineen ja puutarhoineen avaa porttinsa yleisölle molempina päivinä klo 11–16. Ne tarjoavat tilaisuuden tutustua sekä vanhaan rakennusperintöön että uusiin korjausratkaisuihin.

Vanahoo Ossoo – vanhojen rakennusten varaosapankki
Kylätie 52 – myytävänä oleva perinnerakennus vuodelta 1810
Jumikkala – vanha kievari- ja kaupparakennus; pihapiirin aitassa tilaisuus tutustua vanhaan kauppaesineistöön
Kanttorila – kanttorille rakennettu omakotitalo navettoineen
Iso-Pappila – rakennettu 1870, äskettäin remontoitu, Eliel Saarisen syntymäkoti
Asikkalantie 10 – rintamamiestalotyyppinen omakotitalo 1960-luvulta puutarhoineen
Kopsahovi – venäläinen virkatalo 1800-luvulta
Ranta-Korpela – uudelle paikalle siirretty vanha hirsirakennus
Pyyvilä – uudelleen henkiin herännyt historiallinen kartano
Kupiala – Rantasalmen vanhimpia kartanoita Tornioniemessä
Vanha-Taskila – vuodelta 1652 periytyvä sukutila Hiltulan itäsuomalaisessa kulttuurimaisemassa
Viisala – samassa Hiltulan kylässä sijaitseva pihapiiri
Tuhkula – eteläisessä Hiltulassa edustaa sekä historiallista rakennusperintöä että modernia maataloutta

Varaosapankki Vanahoo Ossoo, Kylätie 56, on auki molempina päivinä klo 10–16. Vanhojen talojen varaosia, kirpputori, seppä ahjoineen ja tuotteineen, punamultamaalin keittoa ja myyntiä!

Professori Panu Kaila kertoo aiheesta ”Korjausrakentamisen seitsemän sudenkuoppaa”  ja vastaa yleisön kysymyksiin Luontokeskus Oskarissa, Ohitustie 7, lauantaina 3.7.  klo 16.

Tapahtuman järjestää Etelä-Savon Rakennusperintöyhdistys ry Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahaston tuella. Se liittyy valtakunnalliseen JOY-kampanjaan, Jokaisen oma ympäristö – Kulttuuriympäristökampanja 2010.